hjem     nettstedkart     skriv ut

Våg – Hodnafjell nord

Dette er et par småfelter, som ligger i retning… Våg. Altså; fra parkeringslomma går man noen hundre meter tilbake mot Haugesund og tar rett oppover lia ovenfor avkjøringa mot Bergen.

Norgeskartet

Relativt høyt oppe ligger også  en liten, tildels bratt, vegg på venstre hånd – pt. Ingen ruter.

Enda litt høyere opp og på høyre hånd ligger en relativt høy vegg med muligheter for fine vertikale ruter. I dette området er det gått en del ruter på naturlig sikring. Rutene er på flere taulengder og byr på klatring på 4 og 5 tallet.

Navn

Nat

BR + JN

Juni 2009
Mye fin klatring på 5-tallet, et kort riss på 6-tallet. Nederste bilde.

Hodnafjellet Våg Foto.jpg
”Highway to heaven”

(rosa) Børge Skeiseid, 200, (4-, 4, 4,)
Ei lett, men fantastisk luftig rute. Børge har ikke beskrevet hvordan han gikk den nedre delen. Den øvre delen gir seg selv. Det er mulig å sikre helt inne ved veggen eller i riss ute på hylla. Ruta er brattest helt til slutt.

”Dottenes vei til himmelen”
(blå *). Adele Elvenes, Bjørn Reppe og Tor Simonsen mai 2006. (4-, 4, 4+, 4-).
Start ved stor steinblokk på venstre side av foten av fjellet. Klatre enkelt terreng mot høyre og opp rett etter steinblokker. Fortsett til standplass på venstre side på den store vegeterte hylla. Klatre opp hjørnet og fortsett opp riss i  hylla/diederet til einebusker. Klatre opp på grashylla på høyre (gammel bolt i bergveggen) og etabler standplass. Klatre videre opp fjellet til venstre for standplass og følg riss/renne med mosedotter over kampestein og opp i dideret mot toppen. Lag standplass når det flater litt ut. Fortsett enkelt til toppen. Du er oppe når du står på en firkantet stor og flat hylle. Lag standplass der.

”Heavenly tour”
(turkis ***). Bjørn Reppe og Tor Simonsen, juni 2006. (4-, 5-, 5, 4-)
Start som på foregående. Klatre over steinrygg og opp mot venstre over sammenhengende steinpartier til du kommer på venstre side av stor vegetert hylle. Skal ha samme standplass som for 2 av de andre rutene. Klatre opp hjørnet med stor blokk på høyre side og opp på hylle/dieder. Følg hylla forbi lite furutre og gå opp veggen på høyre i riss og hylle. Fortsett opp til gresshylle og standplass med bolt i fjellet. Gå rett opp fra standplass og kryss vegetert hylle. Fortsett til venstre for steinrygg, rett oppover og inn i bunnen av diederet på venstre hånd. Fortsett litt til og lag standplass der det er flatest. Gå opp på venstre side av steinutspring og lag standplass ytterst på kanten. Du er oppe.

”Heaven can wait”
(rød **). Tor Simonsen og Bjørn Reppe, juni 2006. (4-, 5-, 5-, 4+, 4-)
Start ved trær/busk nord for stor steinrøys ved foten av fjellet. Du skal ha en steinrygg ca. 2 meter opp. Gå til venstre for ryggen (kan også gå rett over) og kryss over mot høyre til du kommer til noen store horisontale sprekker 2/3 deler opp i en stein som har delt seg. Gå rett opp til stor lyngkledd hylle og lag standplass til høyre for de store takene. Fortsett rett opp riss og deretter layback opp blokk til liten hylle. Gå opp på skrå hylle og til venstre ca. 5 meter (denne passasjen er dårlig sikret, men lett å klatre – mikrokiler kan være til hjelp). Klatre greit opp til stor gresshylle. Lag standplass. Fortsett opp riss i hjørnet og videre opp veggen til hylle. Standplass. Gå rett opp og til venstre for 2 (løse?) steiner og opp i diederet som nevnt i foregående rute.

”Rett til himmels”
(gul **). Bjørn Reppe og Tor Simonsen, juli 2006. (4-, 5+, 5+, 4)
Klatre opp til høyre side av den store vegeterte hylla. Standplass. Gå opp skrå hylle / dieder som har en smal overgang til fortsettelsen (svaveggen over). Gå opp og ut hjørnet, og opp til vegg med tynt riss og rødgult bånd rett til høyre for dette. Standplass. Gå risset (litt vanskelig sikret – små og mellomstore kiler). Gå rett opp gjennom lite takoverheng med tydelig riss, videre opp i liten hylle/ dieder. Standplass.  Følg rissene litt venstre opp til horisontal hylle. Standplass.